Actum Logo
Actum Logo
Публікації
bg
Поиск

Що робити, якщо страхова компанія занизила суму страхової виплати?

#ДТП

#страховка ДТП

#дорожньо-транспортна пригода

час читання 10 хв.

Автор статті: Наталія Ладижинська

Юридична відповідність:

Кушнаренко Дмитро Віталійович, адвокат Адвокатського об’єднання АКТУМ, свідоцтво: #Серія КВ №005639 від 29.10.2015

Дата останнього оновлення:

26.09.2025

Купівля поліса у відомого страховика не є гарантією що в разі оцінки ушкоджень його ім’я буде грати на вашу користь. Тим більше якщо мова йде про страхову винуватця, обрану за принципом здешевлення покупки. Розмір страхової премії залежить від сукупності умов (термін, франшиза), тому страхова сума є досить динамічною

Страхові адвокати Актум мають достатньо досвіду ведення боротьби за справедливі виплати клієнтам та можуть посилити позицію на будь-якому етапі складності.

Нижче ми розглянемо найважливіші кроки, які необхідно пройти для самостійного розгляду страхового випадку на вашу користь.

Як зрозуміти, що виплату занижено

Для проведення експертизи, з метою визначення суми відшкодування, страховиком буде залучено всі юридично можливі варіанти зменшення суми виплат, насамперед це:

застосування завищеного коефіцієнта зносу до вартості ушкоджень;

ігнорування наявних пошкоджень, оцінка їх як раніше набутих;

не врахування реальної вартості ремонту, розрив з реальним кошторисом.

Зменшення страхової виплати автоматично відбувається внаслідок застосування франшизи (не нульової) та обмеження лімітом, навіть підвищеного. Усі подібні нюанси були попередньо пропрацьовані юристами страховика і для успішного уникнення ризиків необхідно мати свого представника, що спеціалізується на відшкодуванні страхових виплат.

Дії одразу після події (чек-лист)

Повторюватись, що не можна покидати місце пригоди не будемо, одразу перейдемо до фіксації події:

оглянули себе, інших людей на предмет фізичних ушкоджень;

зробити фото/відео положень автомобілей відносно дорожньої розмітки, знаків, узбіччя (якщо це ДТП), об’єкт тощо;

виклик аварійних служб (за видом страхування це буде поліція, швидка допомога, комунальні служби);

залучити щонайменше двох свідків (понятих).

Наступним обов’язковим кроком є повідомлення страховика про подію:

уважно дотримуйтесь прописаних в договорі строків повідомлення, зафіксуйте час та шлях звернення;

дотримуйтесь форми повідомлення;

заповнена заява на виплату страхового відшкодування та базовий пакет документів;

обов’язково зафіксуйте факт реєстрації заяви страховиком для покриття витрат.

Збереження доказів є основою успішного розгляду вашого кейсу:

до повторного огляду не можна ремонтувати автомобіль, змінювати вигляд пошкоджень;

в разі крайньої потреби експлуатації заздалегідь зафіксувати на фото/відео стан до та після внесення змін, залучити свідків.

У разі, якщо даний чек-лист загубиться в інтернеті, а страховий випадок настане, бажано пам’ятати що автоюристи Актум завжди прийдуть на допомогу в телефонному режимі або з виїздом на місце пригоди.

Перевіряємо розрахунок страховика

До початку розгляду кейсу потрібно ознайомитись з методикою проведення розрахунків. Сума страхового відшкодування є варіативною, і якщо розмір застосування франшизи визначений заздалегідь, то застосування коефіцієнта зносу страховик може застосувати в бік власних інтересів.

Також розуміння відмінностей таких понять як страхова сума та страхова вартість допоможе у визначенні розрахунку.

Страхова сума це максимальний розмір компенсації, ліміт можливої виплати, зазначеної в договорі.

Натомість страхова вартість визначає реальну суму, яку страховик може оголосити шляхом проведення власної експертизи чи оцінки.

Статус «тотал»

Ваш страховий випадок може отримати статус «тотал» (тотальна загибель), хоча, на перший погляд, пошкодження не є такими значними. Це залежить від калькуляції під час розрахунку формул. Цифри різняться в різних страховиків, в середньому коли ціна відновлення становить 70-80% страхової суми (а вона, нагадаємо, є максимальним розміром можливої виплати) можна побачити статус «тотал».

Наприклад, чим старшим є автомобіль, тим страховику вигідніше скласти акт та віддати незначну суму виплати, натомість полагодивши авто продати його на аукціоні за більшу ціну.

Формула оцінки часткового пошкодження складається з протоколу розрахунку відновлювального ремонту, коефіцієнту зносу та ринкової ціни. Наявність такої кількості складників дає можливість зменшити виплату страхового відшкодування.

Типові помилки розрахунків

Типовими помилками розрахунків є ігнорування важливих деталей під час розгляду наявної бази, застосування неправильних коефіцієнтів. Тому питання як розрахувати суму страхового відшкодування передбачає під собою увагу до деталей та розуміння власних прав для захисту інтересів. На жаль, часто розмір виплаченої страхової премії залежить від освіченості потерпілого в зазначених питаннях та відсутності у нього юридичного представника.

Незалежна експертиза

Коли її замовляти?

Якщо під час попередньої комунікації зі страховиком, або вже після прийняття рішення про розмір та порядок виплат, є очевидні розбіжності в баченні остаточних сум то виплата страхового відшкодування залежить від незалежного висновку.

Кого краще обрати?

Серед наявних на ринку оцінювачів не всі володіють достатньою кількість вмінь та навичок знайти факти, які технічно перевершать аргументи страховика. Тому бажано звернутись до фахівців зі супроводження відповідних кейсів, наприклад до наших адвокатів з ДТП, які за довгі роки роботи в цій сфері перевірили десятки експертів, визначили найкращих та готові поділитися цією інформацією.

Що вказати в техзавданні?

Оскільки відповідь експертизи складається в рамках поставленого питання, вкрай важливо коректно його укласти. Обов’язковий детальний опис ситуації, характеру ушкоджень, їх розташувань, стану автомобіля (об’єкта), інших обставин, які можуть вплинути на результати експертизи та не дати можливість іншому звіту мати перевагу. Ваше завдання зробити перерахунок виходячи з реальної калькуляції ринку.

Головна мета - отримати звіт як доказ. Аргументований ринковий кошторис відновлення, детальна рецензія є найголовнішою базою для оскарження розміру страхового відшкодування.

Претензія до страховика (досудове врегулювання)

Якщо страхова не виплачує належну суму, то на підставі отриманого висновку незалежної експертизи є підстави та можливість переходити в досудове врегулювання спору. Незважаючи, що такий етап не є обов’язковим з погляду процесуального законодавства, направлення претензії, а головне отримання чи відсутність рішення по ній, стане важливим фіксуванням факту відмови від задоволення ваших вимог. Під час формування претензії необхідно врахувати наступні важливі моменти.

Структура претензії

Документ складається у двох примірниках, зазначаються детальні реквізити сторін, спосіб її надсилання. У вступі та основній частині претензії доводяться обставини, при яких виникла спірна ситуація, розбіжності в розрахунках.

Наприкінці претензії зазначаються вимоги, зокрема чітка сума до сплати (з урахуванням висновків незалежної експертизи), а також платіжні реквізити заявника. У разі актуальності застосування пені або штрафу вказується їх детальний розрахунок.

До претензії додаються належним засвідчені копії страхового поліса, паспортних даних заявника, звітів, кошторисів, перерахунків та інших додатків які підтверджують заниження нарахування суми страхового відшкодування.

Строки розгляду та очікувані відповіді

Претензія повинна бути розглянута в місячний термін з моменту отримання. Направлення здійснюється поштовими засобами із повідомленням про вручення. Важливо отримати корінець повідомлення про вручення оскільки від дати отримання починається відлік строку для надання відповіді.

Докладніше про всі нюанси стягнення страхової виплати, у матеріалі «Як стягнути страхову виплату після ДТП».

Скарга до регулятора

Наступним кроком, після отримання відповіді на претензію, якою не задоволено вимоги заявника, може бути звернення до Національного банку України. Скаргу регулятору можна подати в електронному вигляді на сайті НБУ в розділі «звернення громадян» або письмово поштою. Це стосується випадків пов’язаних зі страхуванням життя, майна, КАСКО тощо.

Регулятором для ОСЦПВ є Моторне (транспортне) страхове бюро України. Звернення до реєстру скарг можна зробити заповнивши онлайн форму на сайті МТСБУ або через поштового оператора чи електронну пошту. Зверніть увагу, зробити це можна не пізніше одного року з дня настання ДТП, при якому заподіяно шкоду майну, та трьох років якщо шкоду заподіяно життю або здоров’ю.

На практиці непоодинокі випадки коли саме МТСБУ задовольняє скаргу та виплачує страхове відшкодування. Важливою умовою цього порядку є виконання всіх вищезазначених попередніх шляхів врегулювання спору. Надалі регулятор самостійно розв'язує питання стягнення коштів зі страховика чи застосування до нього санкцій за неналежне виконання зобов’язань.

Судове стягнення недоплати

У разі, якщо попередні кроки не дали бажаного результату, суму недоплати чи пеню можна стягнути в судовому порядку. Також заявляти на стягнення можна інфляційні виплати, витрати на експертизу та правничу допомогу, 3% річних за прострочення сплати.

Докази і ризики

Перед поданням позову критично важливо правильно визначити підсудність вимог, доцільність використання цивільного чи господарського судочинства, строки позовної давності. Оскільки суд може здійснювати розгляд значний період часу важливо подати заяву про забезпечення позову. На рішення по справі незгодною стороною подається апеляція, касація, справа може бути направлено на новий розгляд що також подовжує строк розгляду справи.

Супроводжувати справу можна в порядку самопредставництва, але таких високих шансів на перемогу, як при супроводженні досвідченим автоюристом вам навряд чи вдасться досягти.

Повернення страхового відшкодування: коли просять назад

Якщо винуватця не встановлено страховик може використати право регресу, щоб стягнути кошти того хто завдав шкоди (в межах суми страхової виплати). При суброгації потерпілий (це може бути як страхувальник, так і вигодонабувач) передає своє право вимоги страховику, який, своєю чергою, пред’являє вимогу до винної особи для повернення страхового відшкодування.

Правовими підставами повернення переплати є статті 993, 1191 Цивільного кодексу України, стаття 37 Закону України «Про страхування». Також, статтею 37 Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» після здійснення виплати МТСБУ має право подати регресний позов до відповідальної особи задля компенсації витрат, понесених при відшкодуванні збитків.

Перевірити правомірність вимоги можна дослідивши умови договору на предмет передбачення права регресу. Серед основних стратегій захисту є детальне дослідження юридично важливих нюансів укладеного договору та доказів доданих до страхової справи.

Типові помилки страхувальників

Підсумуємо типові помилки, які можуть завадити отримати відшкодування:

несвоєчасне або неналежним чином повідомлення про настання страхового випадку (прямо зараз перечитайте договір, при настанні ситуації можна забути це зробити);

відсутність необхідних документів, подання неповного пакета доказів;

лагодження, зміна зовнішнього вигляду пошкоджень до огляду, самостійний ремонт;

пропуск строків для подання скарг, судового позову;

неврахування штрафу за прострочку.

Уникнути цих та інших помилок можна звернувшись до Адвокатського об’єднання Актум і з першої хвилини автопригоди бути впевненим, що кожна витрачена гривня на адвоката гарантовано принесе набагато більшу суму справедливого страхового відшкодування.

Чек-лист документів

Підсумовуючи зазначимо основний перелік документів must-have, по якому можна орієнтуватись на всіх етапах отримання страхового відшкодування:

оригінал (копія) страхового поліса;

оригінал та копія паспорта або іншого підтверджуючого документа;

заява про подію (забезпечити збереження електронної копії, скриншоти факту реєстрації заяви);

фото/відео місця настання страхового випадку;

зафіксоване (фото, скриншоти) листування зі страховиком;

оригінали (копії) скарг із додатками;

оригінали (копії) актів/сертифікатів незалежної експертизи, звіт експерта;

квитанції витрат на оплату пов’язану із захистом своїх прав;

загальний кошторис витрат пов’язаних із захистом своїх інтересів.

Чек-лист поширених питань

Як зрозуміти, що виплату занижено?

Порівняйте суму визначену страховиком з реальною ринковою вартістю робіт.

Які документи підготувати перед оскарженням?

Страховий поліс, копію заяви про подію з додатками, висновок незалежного експерта, копії скарг та відповіді на них, інше листування.

Що таке незалежна експертиза і хто її проводить?

Незалежна експертиза це процес визначення справедливого розміру завданого збитку. ЇЇ проводять сертифіковані спеціалісти, що володіють відповідною кваліфікацією та ліцензією на даний вид діяльності.

Як правильно подати претензію до страхової?

Необхідно скласти письмовий документ, вказати актуальні дані, описати суть проблеми (відмова у виплаті, вартість ремонту не актуальна ринковим цінам, затримка виплати), зазначити ваші вимоги та додати всі підтверджуючі документи.

Які строки розгляду претензії?

Загальне правило передбачає місячний строк, але залежно від типу договору та законодавства може становити 10-15 днів з дня отримання повного пакета документів.

Чи можна ремонтувати майно до повторного огляду?

Не можна ремонтувати майно до повного розрахунку з боку страховика оскільки на будь-якому етапі може виникнути необхідність підтвердження пошкоджень.

Що робити, якщо страхова відмовляється перераховувати суму?

Направити письмову претензію, звернутися до Національного банку України або до Моторного (траспортного) страхового бюро України (залежно від виду страхування). В разі відмови подати позов до суду.

Покроковий механізм дій задля отримання страховки наведено у матеріалі «Що робити, якщо страхова компанія не виплачує відшкодування по ДТП».

Чи можна стягнути витрати на експертизу та правничу допомогу?

Так, в разі позитивного вирішення судової справи можна подати відповідну заяву із додаванням доказів понесених витрат.

Як впливає франшиза на розмір виплати?

Франшиза зменшує розмір виплат на її величину. Не впливає лише нульова франшиза.

Чим відрізняється «тотальна загибель» від часткового збитку?

«Тотальна загибель» означає, що ремонт є економічно недоцільним. При частковому збитку вартість ремонту пошкоджень менша за ринкову вартість об’єкта.