

Процедура банкрутства фізичної особи може стати справжнім рятівним колом, якщо ви потрапили у ситуацію, коли борги вже давно перевищили ваші реальні доходи.
У попередньому нашому матеріалі «Що таке банкрутство фізичних осіб», ми на реальних прикладах наших клієнтів пояснили, що основним завданням цього механізму є винайдення способів обопільно корисного врегулювання всіх зобов’язань боржника перед кредиторами, а також захист найнеобхіднішого майна.
За роки практики наші адвокати вже чітко усвідомили, що реальна обізнаність клієнта щодо самого процесу банкрутства значно впливає на його сприйняття всього того, що буде відбуватися з початку і до кінця.
У цій статті ми допоможемо вам покроково розібратись у всіх нюансах процедури банкрутства. Також ми записали для вас відео-інтервью з нашим лідером практики щодо банкрутсва - адвокатом Ольгою Проніною (див. нижче)
Зауважимо, що сама процедура банкрутства фіз осіб передбачає 6 (шість) чітко врегульованих, послідовних етапи та 7 (сім) внутрішніх процедур, кожна з яких має свої особливості й законодавчо закріплені вимоги:
консультація та аналіз перспективи розв'язання питання боргів через провадження у справі про неплатоспроможність фізичної особи (наша внутрішня процедура);
підготовка та подання заяви до господарського суду про відкриття провадження у справі про неплатоспроможність;
відкриття провадження;
виявлення кредиторів та проведення зборів;
розробка та затвердження плану реструктуризації боргів боржника;
визнання боржника банкрутом та процедура погашення боргів боржника;
закриття провадження та звільнення від боргів.
Як стати банкрутом? На практиці це означає, що після подання заяви до суду боржник опиняється під пильною увагою суду та арбітражного керуючого, його майновий стан підлягає детальному вивченню, а з кредиторами проводяться перемовини стосовно реструктуризацій та звільнення від вимог.
Крім того, процедура передбачає наявність певних сторін на кожній стадії судового процесу:
арбітражний керуючий;
господарський суд;
боржник;
представник боржника – адвокат;
кредитори (представники);
треті особи (якщо це передбачено планом реструктуризації).
На додачу до цього на кожному етапі процедури з’являються та подаються особливі документи, що обумовлюють подальші кроки в справі:
ухвали суду
декларації про стан майна
звіти керуючого реструктуризацією
реєстр грошових вимог до боржника
план реструктуризації
протоколи зборів кредиторів
звіти про виконання плану реструктуризації боргів боржника
повідомлення про визнання боржника банкрутом
ліквідаційна маса тощо.
Перш ніж розпочати процедуру банкрутства, варто зважити всі «за» та «проти», переконавшись, що інші варіанти врегулювання заборгованості (наприклад, добровільна реструктуризація з кредиторами) неможливі, а процедура банкрутства принесе вигоди.
Як це виглядає на практиці?
Адвокат аналізує всі наявні документи
Повідомляє вам про перспективи та можливості вашої справи
Попереджає про всі можливі ризики
Формує детальний план дій
Надає прогнозну вартість всієї процедури банкрутства (зокрема, податкові навантаження, гонорар арбітражного керуючого, оцінка майна та ін. витрати)
Зважте, що у певних випадках прийняття остаточного рішення, додатково вимагатиме інформації від державних органів та кредиторів. Цей етап процедури банкрутства може тривати від 1 дня до 2 місяців (з урахуванням збору всієї необхідної інформації).
Практика: наша клієнтка залишилася сам на сам з кредитом за іпотекою на квартиру в розмірі $75 тис. та малолітньою дитиною на руках. При цьому батько дитини аліменти не сплачував. Адвокат проаналізувавши ситуацію, прийняв рішення провести клієнтку за спрощеною процедурою банкрутства (без арбітражного керуючого). Згідно з Перехідними положеннями КУзПБ це можливо зробити коли боржник має один кредит та одного кредитора. І саме завдяки вчасній юридичній допомозі було прийняте рішення про реструктуризацію боргу. Зараз клієнтка виплачує 3 000 грн щомісячно за іпотекою, і ця сума, у наших реаліях, є навіть нижчою за оренду житла в тому місті, де вона проживає.
Пам’ятайте! Процес (процедура) банкрутства ініціюється та запускається лише відбувається самим боржником, тож важливо правильно підготувати документи, обґрунтувавши та довівши власну неплатоспроможність. Тобто підставою для порушення справи з банкрутство може бути лише заява боржника або його представника до господарського суду.
Досить часто до нас звертаються із запитом написати заяву про банкрутство, або ж з проханням надати зразок заяви про банкрутство. Нам звісно не шкода, але… Це типова помилка!
Чому? Тому, що такого зразка заяви просто не існує в справах про банкрутство фізичних осіб. Адже цей термін визначений в книзі Другій Кодексу з процедур банкрутства, та застосовується лишень до банкрутства юридичних осіб.
Щоб розпочати процедуру банкрутства фізичної особи до господарського суду подається заява про відкриття провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність). Перед тим як подавати заяву ви маєте авансувати трьохмісячні витрати на арбітражного керуючого. Ці кошти вносяться на депозитний рахунок.
Крім того, до подання заяви треба ретельно підготувати весь пакет документів для банкрутства, а в заяві юридично викласти підстави для звернення до суду (підтверджуються заздалегідь підготованими документами по не менш ніж 14 пунктам).
Перелік всіх цих документів прописаний в ст.116 КУзПБ. Ми ж наведемо ті, що потребують особливої уваги:
опис майна з правами власності, зазначенням місцезнаходження, вартості, частками, статусом (іпотека, обтяження тощо);
конкретизований список кредиторів і боржників із зазначеним всієї необхідної інформації (суми, строки, організаційні дані тощо);
декларації про майновий стан (форма затверджена державним органом з питань банкрутства). Декларації містять інформацію про майновий стан за останні 3 роки, дані про майно членів родини боржника (зокрема, про майно дружини якщо минуло не більше 3 років з моменту розлучення);
пропозиція щодо реструктуризації боргів (проєкт плану реструктуризації боргів – дуже важливий документ);
всі копії правочинів стосовно акцій, участі у статутному капіталі, купівлі-продажу транспортних засобів тощо;
перелік та відомості про всі наявні рахунки відкриті банківськими та небанківськими установами (зокрема, рахунки за кордоном, електронні гаманці тощо).
Зміст заяви кожного разу залежить від індивідуальних обставин боржника, що є підставою подання до суду (запровадження судової процедури банкрутства). І саме адвокат який знає, як далі буде розвиватись процедура банкрутства, разом з вами готує заяву так, щоб використати всі потенційні можливості на вашу користь.
Зважте, що саме на цій стадії суд вже може вжити певні заходи щодо забезпечення процедури банкрутства. Це може бути заборона виїжджати за кордон, або заборона укладати договори. Адвокат завжди оцінює такі ризики, та пропрацьовує разом з вами план дій та реакції.
Якщо все зроблено вірно і заява не має формальних підстав, то за 20 днів вас запросять на перше засідання — підготовче засідання по справі.
Чому через 20 днів? 5 днів необхідно суду на розгляд заяви та винесення ухвали про відкриття провадження у справі про неплатоспроможність (в якій буде зазначена дата підготовчого засідання, не більше ніж 15 днів з дати ухвали). Якщо ж є підстави для відмови, то також в 5-ти денний термін буде прийнята ухвала про відмову. До винесення ухвали суд визначить арбітражного керуючого, що буде керувати наступним кроком процесу — реструктуризацією.
Зверніть увагу! Призначення підготовчого засідання не означає, що справа про банкрутство, а точніше про неплатоспроможність, вже відкрита. Безпосереднє відкриття справи відбудеться тільки після підготовчого засідання (якщо всі документи підготовлені вірно, та арбітражний керуючий не знайде ознаки фіктивного банкрутства).
Крім того, суд може включити до ухвали рішення щодо забезпечення вимог кредиторів. Воно може бути ініційоване клопотанням однієї зі сторін (або судом за своєю ініціативою). Таке рішення є виконавчим документом та підлягає примусовому виконанню. У переліку заходів забезпечення вимог кредиторів є досить неприємні моменти, також до них може додатися зобов’язання передати майно, ін. цінності на зберігання третім особам, заборона розпоряджатися нерухомим майном та цінними паперами тощо. Всі ці ризики необхідно прорахувати перед поданням заяви.
На етапі судового засідання, після вивчення документів суд остаточно відкриває справу про неплатоспроможність боржника. Ухвала про відкриття справи визначає наступні кроки (конкретні дати) та запускає внутрішні процедури у справі про банкрутство:
Запускається процедура реструктуризації боргів та призначається керуючий реструктуризацією;
Накладається 120-денний мораторій на задоволення вимог кредиторів - дуже важливе рішення для боржника;
Визначаються строки проведення інвентаризацій майна та визначення його вартості;
Визначаються строки подання результатів розгляду вимог кредиторів;
Визначаються строки підготовки плану реструктуризації (не більше 3 місяців з дня підготовчого засідання);
Оголошуються зобов’язання для різних установ надати необхідну інформацію: банків, прикордонної та податкової служби, виконавців. Наприклад, прикордонна служба повинна надати інформацію про перетин кордону вами та членами вашої родини за останні 3 роки, а податкова - надати інформацію про ваше майно та доходи (членів вашої родини).
Зважте, що після цього, з метою залучення всіх кредиторів, здійснюється офіційне оприлюднення інформації. До речі, якщо кредитор не заявив свої вимоги у встановлені строки, його вимоги, а відповідно й ваші зобов’язання не будуть враховані в справі, та фактично, борги будуть списані.
Саме на цьому етапі процедури банкрутства також виносяться ряд дуже важливих рішень, які реально є вигодами для боржника:
120-денний мораторій на задоволення вимог кредиторів;
Припиняється нарахування штрафів, відсотків, інфляції, пені тощо;
Скасовуються попередньо накладені арешти;
Будь-яке відчуження майна можливе лише у рамках вашої справи про банкрутство;
Пред’явлення вимог кредиторами можливе виключно у рамках вашої справи про банкрутство.
Якщо буде ухвала про відмову у відкритті, у такому разі дорога до нової спроби буде для вас закрита не менш ніж на 1 рік або оскаржувати ухвалу згідно з господарським процесуальним кодексом.
Більш докладно про всі переваги та недоліки процедури банкрутства фізичних осіб, а також про те, що залишиться у банкрута після завершення процедури в нашому матеріалі «Наслідки банкрутства фізичної особи. Плюси, мінуси та ризики. Для чого потрібне банкрутство?».
На цьому етапі розпочинається процес підтвердження ваших зобов’язань перед кредиторами. Для цього всі вони повинні подати відповідні заяви до суду у строк до 30 днів з дати офіційного оприлюднення оголошення про відкриття провадження у справі про банкрутство.
Зважте, що такі заяви кредиторів теж мають певні вимоги та у разі їх не виконання можуть бути відхилені судом. Копії цих заяв надсилаються боржнику та арбітражному керуючому реструктуризацією.
На цьому етапі арбітражний керуючий виконує перевірки декларацій боржника та надсилає звіт до суду, кредиторам та боржнику, а також розробляє план реструктуризації, який оприлюднюється на зборах кредиторів. Збори кредиторів також організовує та проводить арбітражний керуючий. Прийняття або відхилення плану реструктуризації визначається голосуваннями кредиторів, які, до речі, мають різні права та голоси.
Ця процедура містить багато юридичних нюансів. Ініціюються та проводяться судові засідання. Учасники звертаються до суду з клопотаннями щодо: відстрочення зборів, відсторонення арбітражного керуючого, спроб закрити справу, суперечок про варіанти умов реструктуризації тощо.
Наявність адвоката який контролює та керує процесом є вкрай важливою умовою на цьому етапі.
Так, якщо за 120 днів план реструктуризації так і не був затверджений, та не подані відповідні клопотання про продовження строків його підготовки, припиняється дія мораторію та знову з’являється можливість накласти арешт на майно боржника або спробувати відчужити його.
Ще одним ризиком є те, що кредитор може вимагати закриття провадження, особливо коли вбачає вигоду одноосібно забрати ваше майно. Саме тому всі ці процеси мають перебувати під постійним наглядом і контролем юриста, який убезпечить вас від: помилок у ваших деклараціях та деклараціях членів вашої сім’ї, ін. діях які можуть трактуватися, як умисне ухилення пов’язане з неплатоспроможністю і вас можуть притягнути до адміністративної та навіть кримінальної відповідальності (перепис майна, перепродаж тощо).
Завершальним кроком на цій стадії є рішення кредиторів про схвалення плану реструктуризації, або ж звернення до суду з метою введення наступної процедури - погашення боргів боржника.
Сам план реструктуризації затверджується на судовому засіданні протягом 10 днів з дати його отримання. До суду викликаються всі зацікавленні сторони. Якщо план затверджений боржником та кредиторами, суд не має права його відхилити (детальніше про те, якими є вимоги до плану реструктуризації див. «Підготовка плану реструктуризації боргів фізичної особи»). Ви також завжди можете скористатись консультацією наших адвокатів з банкрутства, щоб більш ґрунтовно дізнатись всі нюанси щодо плану реструктуризації та його подальшої реалізації.
Зауважимо, що саме на цьому етапі деякі кредитори можуть вчиняти дії, щодо «зірвання» ухвалення плану реструктуризації, подаючи клопотання про: порушення процедур, порушення вимог щодо плану, обґрунтування необхідності визнання вас банкрутом та продажу майна задля отримання більшої суми коштів ніж це передбачено планом реструктуризації тощо.
Крім того, на вас, як на боржника, теж накладається певна відповідальність щодо схвалення плану реструктуризації судом. Ви маєте закрити всі борги по аліментах, борги щодо відшкодування шкоди здоров’ю, борги за єдиним соціальним внеском. І все це треба зробити до моменту подання плану на затвердження господарського суду.
Акцентуємо, що сам план не може перевищувати більше 5 років, проте винятки існують, наприклад іпотечні зобов'язання. Реалізація плану передбачає не тільки виконання зобов’язань, а й регулярну звітність.
За результатами виконання плану надається звіт. У разі відсутності заперечень зі сторони кредиторів, суд закриває провадження та повністю звільняє боржника від боргів.
Цей етап настає у випадках коли план реструктуризації так і не був погоджений або ж на стадії виконання він - не виконується.
Таке рішення - визнання боржника банкрутом - ухвалюється судом на окремому засіданні. Під час цього засідання також призначається керуючий реалізацією майна. У строк до 30 днів він разом з боржником проводить: інвентаризацію майна, визначає його вартість, складає ліквідаційну масу та відкриває окремий рахунок у банку.
З цього моменту право на розпорядження вашим майном переходить розпоряднику (від імені боржника). Всім подальшим процесом керує арбітражний керуючий — реалізовує майно та задовольняє вимоги кредиторів (у порядку черговості з реєстру вимог кредиторів).
Важливо! До ліквідаційної маси не можуть бути внесені кошти на ваших рахунка у пенсійних фондах та фондах соціального страхування, житло з певної площі, що є єдиним житлом родини боржника та не є предметом забезпечення. За клопотанням адвоката також з ліквідаційної маси може бути виключено й ін. майно необхідне для задоволення нагальних потреб боржника або членів його родини.
У нашій практиці був випадок, коли адвокат допоміг зберегти фортепіано у власності боржника, адже цей предмет був і залишався єдиним засобом його заробітку.
Після остаточного (кінцевого) Звіту арбітражного керуючого в процедурі погашення боргів, господарський суд виносить ухвалу про закриття провадження щодо неплатоспроможності та звільняє боржника (фізичну особу) від боргів. При цьому, борги які не були погашені за рахунок реалізації майна – списуються та вважаються погашеними.
Ви може запитати: а скільки триває процедура банкрутства фізичної особи?
Якщо рахувати суто за КУзПБ — то на це знадобиться від 6 місяців. Проте реальні строки прямо залежатимуть і від індивідуальних особливостей справи, і від того наскільки швидко буде затверджено та реалізовано план реструктуризації або продажу майна тощо. Але загалом вся ця процедура триває близько 2 років (в окремих випадках 5-15 років).
Якщо ж ваша ситуація справді критична, фахове оформлення процедури банкрутства — реальний шанс уникнути постійного стресу, повернути собі нормальне життя та, у перспективі, відбудувати кращу фінансову репутацію.
Водночас це рішення має бути виваженим: поспіх, відсутність стратегії та відсутність фахової підтримки правника можуть лише погіршити становище.
Ось ви і дізнались, як об'явити себе банкрутом. І якщо ви вже твердо вирішили розпочати процедуру банкрутства, двері наших офісів відкриті по всій Україні.
Наші адвокати з питань банкрутства фізичних осіб — нададуть відповіді на всі ваші питання, допоможуть сформувати чітку доказову базу, правильно оформити документи та пройти всі етапи цього складного процесу з мінімальними ризиками.
Підтримка фахового юриста не лише заощадить ваші кошти, час і нерви, а й збереже головний ресурс — шанс на новий, фінансово здоровіший початок.
Ми працюємо щодня з 8:00 до 22:00. Звертайтесь за терміновою юридичною допомогою за телефонами: 050-665-05-60, 098-665-05-40.
01.04.2025