



Блокування податкових накладних та статус ризиковості
#податки
#відповідальність за несплату податків
#господарське право
#ТОВ
#ФОП
час читання 10 хв.
Автор статті: Наталія Ладижинська
Юридична відповідність:
Коробейнікова Єлизавета, адвокат Адвокатського об’єднання АКТУМ, свідоцтво: #Серія ДП №4504 від 04.10.2019
Дата останнього оновлення:
31.10.2025
Мабуть, немає в Україні підприємців, які не затамовують подих під час направлення податкової накладної до органів податкової служби в очікування квитанції № 2. На жаль орган, який мав би підтримати бізнес та надати прозорі умови для роботи, здебільшого просто блокує їх, а вже після оскарження блокування починається дослідження ситуації.
За останні роки в ЗМІ пройшло багато обнадійливих заголовків щодо зменшення податкового тиску та обіцянок зменшити кількість блокувань податкових накладних. Однак по факту у 2025 році кількість блокувань через Систему моніторингу критеріїв оцінки ризиків (СМКОР) лише зросла, а податковий контроль посилився.
Чи настало полегшення у 2025?
Основними джерелами отриманні інформації про механізм блокування та боротьбу з ним є:
Постанова Кабінету міністрів України № 1165, яка встановлює порядки зупинення реєстрації або розрахунку коригування (в Єдиному реєстрі податкових накладних), що з 01.02.2020 року прийшла на зміну Порядку, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів №117";
Постанова Кабінету міністрів України № 1048 про внесення змін до порядку зупинення податкових накладних № 1165 (яка набрала чинності 27.09.2025);
Стаття 201 Податкового кодексу України, для розуміння які є вимоги до податкової накладної.
Якщо коротко описати механізм, то у разі потрапляння підприємства під критерії ризиковості автоматично відбувається - блокування.
Головним кроком на випередження для бізнесу є ретельне вивчення цих критеріїв, усунення всіх можливих недоліків та вміння вчасно та якісно оскаржити винесене рішення в адміністративному та судовому порядку.
Залучення юриста, зокрема податкового адвоката АО «Актум», стане найкращим рішенням для вирішення питання щодо розблокування податкових накладних.
Що таке блокування податкових накладних?
Автоматичне зупинення реєстрації податкових накладних через СМКОР - механізм, згідно з яким податкова служба автоматично призупиняє реєстрацію податкових накладних (ПН) чи розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН), якщо такі накладні за результатами програмного моніторингу відповідають хоча б одному з критеріїв ризиковості платника (або його операції). Також, з урахуванням змін внесених у 2025 році постановою КМУ №1048, це може бути підставою для автоматичного або «ручного» внесення платника в реєстр ризикових підприємств.
Як перевірити ризиковість підприємства?
Причини блокування та ознаки ризиковості підприємства можна умовно поділити на дві групи.
Ризиковість самого платника (додаток 1 до Порядку № 1165), що включає:
Неправильну реєстрацію платника – зареєстрований або перереєстрований на основі недійсних, підроблених, втрачених чи загублених документів.
Реєстрацію на ім’я «мертвих» чи фіктивних осіб – при реєстрації платника використовувалися дані неіснуючих, померлих чи безвісти зниклих людей.
Реєстрацію платника з відсутністю наміру вести бізнес – платник зареєстрований, але особи, що виступили реєстрантами, не мали наміру реально провадити господарську діяльність.
Діяльність без відома керівника або засновників – платник здійснює фінансово-господарську діяльність без згоди чи відома керівника або засновників підприємства.
Юридична особа має рахунки лише у Державній казначейській службі – відсутні стандартні банківські (або платіжні) рахунки, окрім рахунків у ДКС (за винятком бюджетних установ).
Не подання звітності з ПДВ – платником не подано звіт з ПДВ за останні два звітні періоди;
Не подання фінансової звітності – юридичною особою не подано фінансову звітність за останній звітний період.
Наявність інформації про ризикову операцію - контролюючий орган має дані, що окремі операції платника можуть бути безтоварними, схемними або мати інші ризикові ознаки.
Ризиковість конкретної операції (додаток 3 до Порядку № 1165), зокрема включає такі ознаки:
Обсяг постачання «на збільшення» занадто великий порівняно з придбаннями - якщо в ПН/РК зазначено велике постачання товарів або послуг (що додає податкові зобов’язання), при цьому цей обсяг значно перевищує обсяг придбань (за вхідними накладними, імпортом тощо).
Відсутність або анулювання ліцензій для підакцизних товарів - якщо у продавця немає дійсної ліцензії на виробництво, оптову торгівлю або імпорт підакцизних товарів, а в накладній зазначені такі товари.
Відсутність відомостей у Реєстрі платників акцизу пального щодо продавця - якщо суб’єкт, котрий виставив ПН із пальним, не має відповідного запису в Реєстрі.
Зміна коду товару/послуги у коригуванні, якої не було в первісному переліку - якщо постачальник складає розрахунок коригування (наприклад, змінює коди, щоб змінити номенклатуру товарів чи послуг) але в таблиці даних такого товару/послуги раніше не було.
Сума компенсації при коригуванні на зменшення перевищує “обґрунтовану межу” - якщо отримувач подає коригування, яке зменшує податкові зобов’язання, а компенсація, вказана в ньому, значно перевищує певний «розрахунковий залишок».
Інші операції, пов’язані з експортом / вивезенням товарів - через зміни, внесені у 2024 році, операції з вивезенням за межі України товарів (особливо за умов режиму експортного забезпечення) також підлягають окремому моніторингу як потенційно ризикові.
Приклад
ТОВ «Л», яка спеціалізується на гуртовий торгівлі будівельною сумішшю. Компанія працює вже кілька років і має стабільні, але мінімальні показники сплати податків та офіційної заробітної плати. Протягом останніх двох звітних періодів компанія декларувала високі обсяги постачання (мільйони гривень) але сума сплаченого ПДФО та ПДВ була значно нижчою за середній показник для компаній в будівельній та торговій сферах.
У серпні 2025 року товариство сформувало податкову накладну на постачання великої партії будівельної суміші на суму 800 тис. грн на адресу великого забудовника. СМКОР автоматично зробила порівняння з попередньою податковою історією, середніми галузевими показниками, заблокувала накладну та відправила в реєстр ризикових платників податків. Це було розцінено як схема з формування фіктивного податкового кредиту.
Але є і гарні новини, з 27.09.2025 затверджено зміни до порядку № 1165, внесені постановою Кабінету міністрів України № 1048 які мають лібералізувати умови для чесного бізнесу та зменшити кількість безпідставних блокувань.
Тезисно можна поділити зміни на три блоки:
Безумовна реєстрація податкових накладних, збільшення її критеріїв:
збільшення ліміту обсягу постачання (до 1 млн грн);
збільшення ліміту на контрагента (до 100 тис. грн);
збільшення кількості підприємств, на яких одна особа може бути керівником (з 3 до 5);
збільшення порогу для дрібних операцій (ліміт за 1 накладною з 5 тис. грн до 10 тис. грн, загальний обсяг таких операцій на місяць з 500 тис. грн до 3 млн грн).
Зміни у врахуванні податкової історії:
посилення «позитивної історії» (збільшено ліміти обсягу операцій для окремих показників з 1 млн грн до 3 млн грн);
покращення механізму роботи таблиці даних (автоматичне врахування).
Уточнення щодо розрахунків коригування:
збільшено строк реєстрації накладної при поверненні товару (авансу) від неплатника ПДВ з 30 до 90 днів.
Також важливо зауважити, що цими змінами впроваджено спрощення ознак для безумовної реєстрації для експортерів із зон ризику бойових дій (тих, що працюють на територіях на яких існує можливість бойових дій, але станом на зараз такі дії відсутні).
Так які податкові накладні не блокуються? Ті, що відповідають ознакам безумовної реєстрації:
незначні обсяги;
податкове навантаження більш як 5 відсотків;
невелике перевищення;
врахована таблиця даних;
накладна на неплатника ПДВ, не містить підакцизних товарів;
позитивна податкова історія;
окремі операції підприємств, що працюють на територіях із загрозою бойових дій.
Позитивна історія та набуття статусу ризиковості
Одним з визначальних факторів, що впливають на реєстрацію податкової накладної або розрахунку коригування є показники, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку на додану вартість (визначена додатком 2 до Постанови № 1165).
Такими показниками є:
1. Обмежений обсяг постачання
загальний обсяг постачання (за ПН/РК) у поточному місяці не перевищує 3 млн грн;
обсяг постачання одному отримувачу (ПДВ-платнику) — не більше 500 тис. грн;
керівник не обіймає аналогічну посаду в більш ніж п’ятьох платниках податків.
2. Одноманітність діяльності (“моноопераційність”) протягом щонайменше 6 місяців
придбання товарів/послуг: ≥ 75 % загального обсягу придбань припадає на товари/послуги, які відносяться до не більше ніж 4 кодів УКТ ЗЕД/ДКПП;
постачання товарів/послуг: ≥ 75 % загального обсягу реалізації припадає на товари/послуги одного коду УКТ ЗЕД/ДКПП;
показник D (податкове навантаження) > 0,05 (тобто понад 5 %);
показник «Р поточ» (поточне співвідношення обсягів) менший за «Р макс» (максимально допустимий) — тобто продажі в поточному місяці не перевищують певну граничну величину порівняно з попередніми періодами.
3. Наявність значних матеріальних активів
залишкова вартість основних засобів (за балансовими даними) — понад 5 млн грн (При цьому керівник і засновники не змінювалися з початку попереднього року).
4. Сукупна площа земельних ділянок
власна або орендована площа земель не менша 200 га;
орендовано комунальних/державних земель — не менше 0,5 га.
5. Середньомісячна сума сплаченого ПДФО та чисельність працівників
сума ПДФО на одну працюючу особу за місяць має перевищувати податок із двох мінімальних зарплат;
середньомісячна кількість працівників — не менше 5 осіб.
6. Загальна сума сплачених податків і ЄСВ за попередній рік
сума сплачених податків разом із єдиним соціальним внеском у попередньому році — понад 10 млн грн.
7. Сплата ПДВ за останні 12 місяців (при одночасному виконанні наведених умов)
сума ПДВ за останні 12 календарних місяців — перевищує 1 млн грн;
показник D > 0,05;
«Р поточ» < «Р макс».
8. Виконання умов щодо податкових накладних / коригувань
якщо є накладні чи розрахунки коригування, реєстрація яких була зупинена, — для них подано належні пояснення та документи;
загальний обсяг постачання за останні 6 місяців має перевищувати 500 тис. грн.
9. Стабільність упродовж 36 місяців
відсутність заборгованості з податків та єдиного внеску;
вчасне подання податкової звітності;
вчасна реєстрація ПН/РК у ЄРПН;
середньомісячний обсяг постачання ≥ 500 тис. грн;
показник D > 0,05;
«Р поточ» < «Р макс» .
Якщо підприємство не має такої позитивної історії є ймовірність набуття статусу ризиковості, що тягне за собою подальше автоматичне блокування всіх наступних накладних, посилені перевірки з боку податкової служби, накладання штрафів. Ризикові платники податків, якщо не позбуваються цього статусу, з кожним новим періодом все глибше занурюються в стан безпорадності.
У 2025 році маємо зміни автоматизованого присвоєння статусу через реєстр ДПС. Постановою КМУ № 1048 році вдосконалено моніторинг реєстрації податкових накладних. Ці зміни спрямовані на посилення контролю за ризиковими платниками шляхом автоматичного зіставлення інформації: якщо дані платника (про керівника, адресу, податковий борг) автоматично відповідають одному з критеріїв ризиковості, він може бути внесеним до переліку ризикових без додаткового ручного рішення. Однак постанова № 1048 також розширила можливості для автоматичного виключення платника зі списків та автоматичного врахування його таблиці даних, якщо він відповідає новим, більш ліберальним показникам позитивної податкової історії.
Ситуація з практики
ТОВ «М» має великий обсяг постачання (8 млн грн на місяць) але постійно декларує мінімальний рівень сплати ПДВ до бюджету (низьке податкове навантаження) і має одного офіційно оформленого працівника. При спробі надсилання ПН з боку СМКОР спрацював критерій ризиковості (перші накладні заблокувались як «пересорт». Далі, як наслідок, відбулось присвоєння статусу що підприємство має критично низьке податкове навантаження та недостатньо ресурсів для таких обсягів (відсутність персоналу, техніки). В результаті платник автоматично отримав статус ризикового підприємства, що призвело до подальшого блокування усіх його накладних. Надалі це тривало аж до моменту виключення його з переліку ризикових.
Процедура розблокування накладних та оскарження статусу
Процедура розблокування зупиненої податкової накладної регламентована Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову у реєстрації накладних в ЄРПН, затвердженим наказом Міністерства фінансів України № 520. Загальний процес можна поділити на три етапи.
Подання повідомлення та копій документів до податкового органу на регіональному рівні:
до повідомлення про подання пояснень додаються документи, що підтверджують реальність операції (пояснення, копії договорів, ТТН, банківські виписки, платіжні доручення, штатний розпис, складські довідки, акти приймання тощо);
термін подання - протягом 365 днів;
строк розгляду комісією - до 5 робочих днів.
Адміністративне оскарження відмови комісії регіонального рівня до Державної податкової служби України:
через електронний кабінет платника подається скарга до ДПС України;
термін подання скарги - 10 робочих днів, що настають за днем отримання рішення про відмову на регіональному рівні;
строк розгляду комісією ДПС - 10 календарних днів з дня отримання скарги (термін може бути продовжено).
Якщо адміністративне оскарження не принесло результату, настає етап судового оскарження:
подання позову до адміністративного суду щодо скасування рішень про відмову в реєстрації та зобов’язання ДПС зареєструвати податкові накладні;
термін подання позову - три місяці з дня отримання рішення про відмову;
строк розгляду судом - законодавчо він становить до 60 днів в першій інстанції, фактично 4-8 місяців. В Київському окружному адміністративному суді цей строк може сягнути півтора-два роки (у зв’язку зі значним навантаженням після ліквідації Окружного адміністративного суду м. Києва);
набрання рішенням законної сили не означає автоматичного його виконання, при необхідності потрібно звертатись до податкового органу для з’ясування стану та строків виконання.
Оновлення процедур у 2025 році не змінили загальну послідовність цих етапів, але посилили вимоги до податкової історії платника та розширили можливості автоматичного розблокування після зняття ризиковості підприємства або врахування таблиці даних.
Маємо приклад розблокування ПН за 3 дні
ТОВ «Н» (оптова торгівля зерном) отримало автоматичне блокування усіх податкових накладних, оскільки було внесено до переліку ризикових. Причиною стало те, що її новопризначений директор керує значною кількістю інших підприємств, які мають сумнівну податкові історію. Компанія негайно подала документи, що підтверджують реальність поточної операції (договір, видаткові накладні, сертифікати якості на зерно, ТТН) та ключові пояснення що цього нового директора було призначено тимчасово, надали копії наказу про його звільнення та призначення нового «чистого» директора. Як результат комісія регіонального рівня виключила підприємство зі списку ризикових, що призвело до автоматичної реєстрації усіх заблокованих накладних вже на третій робочий день після звернення.
Ризики та проблеми при блокуванні накладних
Зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування через СМКОР створює серйозні проблеми не лише для компанії-постачальника, а й для її контрагентів. Це паралізує фінансові потоки та підвищує податкові ризики.
Ключові проблеми:
Зупинка бізнесу та фінансовий тиск - блокування фактично заморожує податковий кредит для покупця, він призупиняє оплату до моменту розблокування, що часто створює касові розриви у постачальника.
Штрафні санкції - за несвоєчасну реєстрацію розблокованої накладної, навіть Комісією чи судом, платник все одно може бути оштрафований. Мінімальний розмір штрафу за кожну прострочену накладу 510 грн та може зростати залежно від кількості днів прострочення.
Замороження податкового кредиту - це прямий збиток для покупця, оскільки він змушений сплачувати ПДВ до бюджету з власних коштів, чекаючи на рішення ДПС.
У чому потенційний ризик для платника:
Податкові перевірки: систематичне блокування ПН або включення компанії до списку ризикових платників майже гарантовано призводить до документальних перевірок з боку ДПС.
Блокування рахунків: наявність значного податкового боргу або тривале ігнорування статусу ризиковості може стати підставою для арешту банківських рахунків компанії, що повністю паралізує її господарську діяльність.
Репутаційні втрати: постійне блокування створює статус “ризиковий контрагент”, що призводить до відмови партнерів від співпраці, адже вони не хочуть втрачати свій податковий кредит.
Порівняно з вищепереліченими ризиками та проблемами, середні витрати на юриста, для супроводу процесу розблокування податкових накладних, становлять від 20 000 до 40 000 грн. Тому радимо залучити кваліфікованого адвоката з господарських справ задля швидкого розблокування.
Приклад, коли компанія не скористалась такою можливістю та втратила постійних клієнтів
ТОВ «Ш» (виробник пакувальних матеріалів) несподівано отримало блокування великої партії накладних, виписаних для постійних клієнтів (харчових комбінатів). Блокування сталось через технічне спрацювання критерію ризиковості (недостатня кількість потужностей для заявленого виробництва). Харчові комбінати зіткнувшись з загрозою втрати податкового кредиту на значні суми, не могли дозволити собі фінансового простою. Оскільки збір необхідних документів для розблокування зайняв понад два тижні, через необхідність отримання додаткових довідок від виробника потужностей, два найбільші клієнти розірвали довгострокові контракти та перейшли до конкурентів.
Роль юриста при блокуванні накладних
Що зробить для вас кваліфікований юрист:
Проведе консультацію, з’ясує причини блокування, зробить оцінку статусу ризиковості.
Підготує вичерпний пакет документів, складе коректні пояснення.
Подасть пояснення до регіональної податкової, скаргу до ДПС України на рішення Комісії, позовну заяву до суду, здійснить супроводження справи в суді.
Після набрання рішенням законної сили проконтролює стан його виконання і при необхідності пришвидшить його за допомогою надсилання адвокатських запитів. Закон буде на вашому боці.
Розповсюдженим прикладом розблокування через суд можна назвати досвіт ТОВ «О», котрому Комісія двічі відмовила у розблокуванні податкових накладних. Юрист подав позов, у якому наголосив, що ДПС відмовляючи не надала належного правового обґрунтування, а лише формально посилалась на «недостатність документів». Суд, розглянувши надані докази реальності операції зобов’язав ДПС зареєструвати накладні та сплатити судові витрати компанії.
Тому не дозволяйте автоматичній системі паралізувати ваш бізнес та не гайте часу на самостійну підготовку. Зверніться до профільного адвоката, щоб забезпечити фаховий юридичний супровід бізнесу та швидке розблокування та уникнення репутаційних втрат. Ризикові підприємства це не те, чого вартий ваш бізнес.
Поради для бізнесу
Підсумуємо основні поради для підприємців:
Прямо зараз перевірте чи відповідає дає ваш бізнес критеріям ризиковості, багато питань можна вирішити заздалегідь, до блокування податкових накладних.
Оновлюйте дані про компанію. Зміни в діяльності, КВЕД потрібно оперативно передавати утримувачам офіційних реєстрів.
Подайте таблицю даних, щоб податкова розуміла вашу діяльність.
Обов’язково зберігайте всі документи: договори, акти, платіжки (оригінали чи копії).
В разі виникнення потреби вчасно подавайте пояснення до ДПС регіонального рівня.
Якщо вже сталось блокування якнайшвидше зверніться до юриста.
Слідкуйте за змінами законодавства. Підпишіться на профільні (бухгалтерські) канали в Telegram, соціальних мережах, на сторінки ДПС України та ГУ ДПС вашої області. Також перевіряйте зміни до Податкового кодексу на сайті Верховної ради України.
Висновок
Блокування податкових накладних це виклик, який вимагає професійної реакції, інакше вони здатні зупинити фінансові потоки та завдати репутаційної шкоди. Не зважаючи на автоматизований характер системи СМКОР, та постійне оновлення критеріїв ризиковості, ці проблеми підлягають вирішенню.
Як перевірити підприємство на ризикованість? Регулярно моніторити свій стан згідно з визначеними критеріями, слідкувати за інформацією у власному електронному кабінеті.
Важливість своєчасної реакції та юридичної підтримки полягає у доведенні обґрунтованості операцій мовою документів, зрозумілою для ДПС. Це єдиний надійний шлях, що дозволяє швидко вийти зі списку ризикових платників, уникнути перевірок, мінімізувати ризик штрафів та запобігти зупинці господарської діяльності.
Якщо ваша компанія зіткнулася із зупиненням реєстрації податкових накладних чи присвоєнням статусу ризиковості, не гайте часу на самостійні спроби. Зверніться до профільного юриста для фахової перевірки вашого статусу, аналізу причин блокування та оперативного розблокування податкових накладних.
Поширенні питання - відповіді адвоката
Що таке статус ризикового платника ПДВ та як дізнатися, чи присвоєно статус ризиковості?
Ця інформація є в електронному кабінеті платника податків.
Які основні підстави для зупинення податкової накладної або розрахунку коригування у 2025 році?
Ризиковість керівника, відсутність за місцем реєстрації або знаходження на адресі масової реєстрації, невідповідність придбання/постачання (пересортування), відсутність або недостатня кількість найманих працівників, відсутність підтверджуючих документів, неврахування таблиці даних, відсутність пояснень, наявність значного податкового боргу, низьке податкове навантаження.
Чи можна оскаржити присвоєння статусу ризиковості?
Так, спочатку подається повідомлення до Комісії регіонального рівня, потім скарга до ДПС України, в разі відмови - позов в суд.
Скільки часу займає розгляд скарги на блокування накладних?
Строк розгляду повідомлення Комісією регіонального рівня - до 5 робочих днів, скарги до ДПС України - 10 календарних днів.
Що робити, якщо накладні заблоковано через статус ризиковості?
Негайно підготувати та подати до Комісії регіонального рівня повідомлення з поясненнями та документами, які доводять реальність операції.
Які штрафи за фіктивні операції у 2025 році?
25% від суми донарахування (якщо порушення визнано неумисним) або 50% і більше від суми донарахування та завищеного бюджетного відшкодування (якщо порушення визнано умисним).
Чи можна уникнути статусу ризиковості?
Так, якщо заздалегідь забезпечити відповідність усім критеріям позитивної податкової історії, своєчасно подати таблицю даних та утримуватись від операцій, що мають ознаки фіктивності.
Як подати пояснення на блокування накладних через «Дію»?
Подача пояснень та копій документів здійснюється виключно через Електронний кабінет платника податків, через «Дію» не передбачено відповідне подання.
Чи впливає воєнний стан на блокування накладних?
Так, воєнний стан впливає, але не скасовує блокування накладних. Останні зміни 2025 року пов’язані саме з ним: спрощення ознак для безумовної реєстрації накладних для тих, хто працює в зоні ризику бойових дій, збільшення критеріїв безумовної реєстрації, зміни у врахуванні податкової історії, збільшення строку щодо розрахунків коригування.
