background photo
ПУБЛІКАЦІЇ

ЗАКОНОПРОЄКТ 12130 ПРО ПРИМУСОВЕ ВІДЧУЖЕННЯ ЗЕМЕЛЬ ПІД ФОРТИФІКАЦІЇ – ЮРИДИЧНИЙ АНАЛІЗ

17 жовтня 2024 року на розгляд ВР, за погодженням з Кабміном, було надано законопроєкт №12130 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо користування земельними ділянками, необхідними для будівництва та утримання військових інженерно – технічних і фортифікаційних споруд в умовах правового режиму воєнного стану».

Проєкт закону передбачає примусове тимчасове позбавлення власників приватних земельних ділянок права на користування (на період воєнного стану), якщо дані земельні ділянки необхідні для будівництва та утримання військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд.

 

Оксана Харченко, адвокат з господарських, цивільних та земельних справ Адвокатського об'єднання Актум ексклюзивно для програми «На пульсі: аналізуємо головне на Громадському радіо» проаналізувала нову законодавчу ініціативу. Зокрема щодо юридичної процедури відчуження таких земельних ділянок та виплат компенсацій власникам.

Джерело: hromadske.radio

 

Що передбачає проект закону

 

Адвокат наголосила, що даний законопроєкт передбачає внесення змін до: Земельного кодексу України, Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного стану», Закону України «Про правовий режим воєнного стану», з метою закріплення на законодавчому рівні нового поняття «обмеження права власності», а саме «примусове тимчасове позбавлення права користування земельною ділянкою (або її частиною)».

 

Крім того, у законопроєкті відсутні будь-які обмеження щодо цільового використання земельних ділянок - передбачено примусове тимчасове обмеження права користування, як фіз, так і юросіб приватного права, так і державних, комунальних підприємств. Отже, механізм відчуження може розповсюджуватись на земельні ділянки будь-якого призначення.

 

«У разі прийняття, законопроєктом передбачено механізм, який надає можливість державі - в особі військового командування на місцях, обласних, Київської міської, районних військових адміністрацій (державних адміністрацій), військових адміністрацій населених пунктів, фактично вилучати земельні ділянки під час війни по всій території України з приватної або комунальної власності для будівництва фортифікаційних та інженерно-технічних військових споруд без відшкодування збитків за таке вилучення власникам та користувачам земельних ділянок. На відміну від існуючих механізмів примусового відчуження майна та вилучення майна, якими наразі передбачено відшкодування вартості майна його попередньому власнику», - зауважила правник.

 

Як та ким буде визначатися необхідність вилучення конкретних земельних ділянок

 

Адвокат також зазначила, що необхідність позбавлення права користування певною земельною ділянкою визначатиметься військовим командуванням, у межах території його відповідальності. Надалі відомості будуть передаватись військовим командуванням до військових адміністрацій населених пунктів, на території яких планується здійснювати будівництво. Адже саме на місцеві адміністрації покладається обов’язок з’ясувати кадастрові номери земельних ділянок, на яких планується будівництво, їх площу та інформацію щодо власників або землекористувачів. Також адміністрації на місцях мають підготувати всі належні документі у відповідності з передбаченою процедурою.

 

У подальшому, зібрані відомості будуть передаватись місцевими адміністраціями відповідному військовому командуванню для прийняття рішення про тимчасове позбавлення права користування земельною ділянкою (або її частиною) та складання акту приймання – передачі, передбаченого законодавством України.

 

«Отже, відповідальними за визначення земельних ділянок, на конкретних територіях які підлягають примусовому тимчасовому позбавленню права користування, є військове командування на місцях, місцеві та військові адміністрації», - наголосила Оксана Харченко.

 

Чи передбачена компенсація власнику

 

Щодо власника земельної ділянки, правник зауважила, що проєктом закону передбачено, що власник отримає Акт про примусове відчуження, вилучення майна або примусове тимчасове позбавлення права користування, але при цьому жодної компенсації від держави не передбачено.

 

«Звертаю увагу, що даний законопроєкт також не передбачає змін до податкового кодексу. І власник, якого тимчасово позбавляють права користування ділянкою має обов’язок сплачувати щорічні обов’язкові податкові платежі за цю землю, без права на компенсацію з боку держави», - наголошує адвокат.

 

Оксана Харченко також зауважила, що під час розгляду даного законопроєкту Мінагрополітики запропонувало сплачувати власникам земельних ділянок або землекористувачам щорічне відшкодування збитків у розмірі 12% нормативної грошової оцінки земельної ділянки (пропорційно до площі земельної ділянки) за рахунок коштів держбюджету, проте, враховуючи попередні розрахунки Міноборони, що такі зміни призведуть до необхідності щорічно сплачувати компенсацію у розмірі, понад 1 мільярд грн, Мінфін цю ініціативу не підтримав.

 

Натомість проєкт закону передбачає, що після війни, за рішенням військової адміністрації, земельна ділянка або повертається власнику, або підлягає викупу.

 

«Власник земельної ділянки, щодо якої було прийнято рішення про примусове відчуження, отримає оцінку, вартість якої буде відрізнятись від поточної вартості, та матиме право на виплату компенсації протягом п’яти років. Така оцінка буде проводитись суб’єктами оціночної діяльності – органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Порядок та черговість компенсаційних виплат має затвердити Кабмін», - зазначає правник.

 

Підсумовуючи, Оксана Харченко наголосила, що в цілому даний законопроєкт є позитивним, оскільки насамперед має посилити обороноздатність та безпеку країни. З юридичної точки зору позитив полягає у тому, що цей проєкт закону вносить законодавче визначення правового режиму земель, які фактично використовуються та будуть використовуватись для розташування необхідних фортифікаційних споруд.

 

Однак, на переконання правника: «Законотворцям варто було б передбачити механізми компенсації для власників даних земельних ділянок, або ж звільнити їх від обов’язку сплачувати податки за майно, яким вони фактично не можуть користуватись».

 

ЗАКОНОПРОЄКТ 12130 ПРО ПРИМУСОВЕ ВІДЧУЖЕННЯ ЗЕМЕЛЬ ПІД ФОРТИФІКАЦІЇ – ЮРИДИЧНИЙ АНАЛІЗ